2011-10-04

Na végre, új poszt!

19 hónapja írtam utoljára. Igen, elhanyagoltam a blogot, ahogy a tőzsdét is, miután éveket töltöttem chartok bámulásával, keresve a rendszeresen előforduló mintákat, amiket kihasználhatnék. Ha találtam is néhány működő rendszert, sose tudtam megbízhatóan igazolni, hogy hosszú távon, rengeteg példán is jól működnek, és a kis tőkémmel is olyan komoly haszonnal kecsegtetnek, ami miatt érdemes végleg erre áldozni az életem.
.
A kis tőkéhez jobban illett a póker, így néhány évecskét arra is áldoztam. A tanulság az lett, hogy bár képes vagyok szignifikánsan nyereségesen játszani, nem tudom elérni a megélhetési szintet se, nem hogy a meggazdagodásit.
.
Így figyelmemet és tőkémet kivontam mindkettőből, polgári foglalkozásomra irányítom, és így alapozom meg az igazi császárságot.
.
Mielőtt azonban fellélegezne a piac, hogy megszabadult a vérszomjas zsenitől (mély levegő, átlósan balra felnéz), már most megígérem, hogy amint beindul a termelés, és biztonságban érzem magam, újra játszani fogok a pénzemmel. Valamilyen módon.
.
Nem mintha a tőzsde játék lenne, inkább a horgászathoz hasonlítanám. A pókerben sincs semmi játékra emlékeztető, ha valaki több asztalon csinálja. Vállalkozás és iskola mindkettő, amihez bármikor visszatérhetek, nincs harag, passzív félév. Jelenleg nem elég magas a várható értéke a velük töltött időmnek.
.
Annyit még elárulok így a végén, hogy ha tényleg beindult volna valamelyik stratégiám, amiket itt elemeztem, rohadtul fájt volna kiteregetni, elkezdtem volna titkolózni, és jó eséllyel úgy is tönkretettem volna a blogot ezzel. Kamuzós és titkolózós trader már épp elég van a neten.
.
Baromi jó volt írni, élvezni az olvasók figyelmét, felvenni a videókat annak idején, és hinni a végtelen nagy nyereségek eljövetelében. Talán egyszer folytatom valamilyen formában, vagy újat kezdek tök más témában, addig viszont minden jót kívánok a trader pajtásoknak, valamint mindazoknak, akik idáig el bírták olvasni, pedig sütireceptek és punci után kutatva jutottak ide, ráadásul csak koreai és portugál nyelven tudnak.

20 megjegyzés:

Névtelen írta...

Jó munkát :)

No és a triumvirátus másik két tagja is tisztes polgár lett ?

tboly

Szélanyó írta...

Köszi! Összehozzunk már egy kávét, mert én is kíváncsi vagyok a te sorsodra, és a többiek is bizonyára! Senna mester él és virul, polgárosodott sokat, de néha azért megnyalja a sót. Emailben mindjárt rádcsörgök.

Névtelen írta...

No problem. A tőzsde, a forex az emberi lélek gyémántcsiszoló üzeme.
A gyengéket porrá zúzza, az erőseket gyémánttá csiszolja. Nem lehet mindenkiből gyémánt...:DDD

Névtelen írta...

Ja, hogy konstruktív is legyek kicsit: Bird watching in lion's country. Ezt még azért olvasd el, mielőtt feladod.:))

Szélanyó írta...

Azért valami álnevet rittyenthettél volna a fölényeskedő szöveged alá. Most aztán tippelgethetek, ki ez a nagyon gyémánt.

Ismerjük egymást? Tudtad, hogy én sose forexeztem például? Na mindegy, a sikerkalauzodat köszi, leszedtem pdf-ben, egyszer talán ebből leszek én is ennyire erős és finoman csiszolt.

A kereskedést nem adom fel amúgy, bár egy éve nem volt részvénypozim. Nekem ez nem háború, nem csatolják el a nagyhatalmak a kétharmadomat, ha egyszercsak megunom és fodrász vagy titkosügynök akarok inkább lenni. Maximum okozok egy kis kárörömöt vagy csalódást egy-egy kommentelőnek.

Névtelen írta...

Szia!

Ha nem gond, lenne egy-két kérdésem, úgy nézem, Te talán tudsz benne segíteni.

Kezdőként kezdtem el a BÉT-en tőzsdézni, minimális, 100.000 Ft-os összeggel, a célom mindössze az volt, hogy begyakoroljam a tőzsdézést, ekkora összegből nyilván csodát nem lehet várni. 0,22% / vétel+eladás költséggel diákszámlán vagyok az Ersténél, amiről azt hittem, igen kedvező. (a magyar piacon amúgy az is, 0,2% a legalacsonyabb költség kereskedésenként, amit láttam.)

Minden szakkönyv azzal van tele, hogy a veszteséget minimalizáld, a nyereséget pedig engedd futni. Igen, ez lehet hogy jól működik pl a németeknél meg az Usában, de nem itthon, az itteni díjakkal.

Rá kellett jönnöm ugyanis, hogy 2 ugyanakkora ellentétes irányú elmozduláson az elérhető veszteségem JÓVAL, aránytalanul nagyobb az elérhető nyereségemnél.
3000 Ft-os OTP-vel számolva:

brókerköltség 7 ft/ kereskedés, minden részvényre.

Ezen kívül aztán van amit a BÉT nyúl le, a spread, azaz h vételkor kicsit drágábban veszem, mint a középárfolyam, eladáskor kicsit olcsóbban adom annál. Ahogy elnéztem, ez is kb 2-3 ft minden vételnél és eladásnál. A lényeg az, h gyakorlatilag ha az okos szakkönyvek módszerei szerint járok el, és alacsonyan akarnám tartani a veszteséget, kb 4-5 forintnyi számomra negatív irányú elmozdulás után ki kéne lépnem. Ugyanis EGYBŐL ahogy megkötöm az üzletet, 11 ft mínuszban vagyok, azaz a nyereség azután kezd képződni, ha 11 ft-ot MINIMUM elmegy az én irányomba az árfolyam. Ha mondjuk 15 ft veszteséget engedélyezek egy traden, mert ugye kicsi legyen a stop, ahogy a sok okos könyv írja, akkor marad 4 ft-nyi mozgásterem egy kereskedésben, azaz szinte tuti bukás. Ha viszont nagyobbra hagyom a stoppot, jóval többet vesztek, mint ami elvileg engedhető lenne.

A szakkönyvi módszerek biztos működnek olyan helyen, mint Németo vagy az Usa, ahol a brókercégek nem a lenyúlásra mennek, de itt pont az ellenkezője működik.

Ezzel kapcsolatban kérnék Tőled tanácsot, ha jól tudom, működtél vagy működsz amerikai piacon is. Tudsz e esetleg valamit ajánlani, hogy hol lehet úgy kereskedni, hogy ezek az elmebeteg költségek meg spreadek sokkal kisebbek legyenek? Forex, Usa, mi erre a megoldás? Mert bármennyire is tetszik a dolog, és szeretek kereskedni, sajnos ezzel a szakkönyvi módszerrel a magyar piacon lassan de tutibiztosan lenullázom a tőkém.
(100.000 Ft-val kezdtem, most 74.311-en állok, azaz 25.689 Ft veszteségben. Ebből 12464 (!!) Ft a brókerköltség, azaz gyakorlatilag a veszteségem fele brókerköltség. A maradék kb 13 ezret vissza tudom vezetni 2-3 nagyobb veszteségre, amit az elején laikusként csináltam, 5-7000 Ft-ok. Azaz normális költséggel és likvid, kis spreades piacon még úgy is nullában lennék, hogy csak most tanulom a dolgot.

Ha ebben tudnál adni valami tanácsot, előre is köszönöm.

Szélanyó írta...

Szia!

1) A szakkönyvek nem azt mondják, hogy tartsd néhány forinton a stoplossodat OTP esetében, hanem hogy olyan helyen szállj be, ahol a stop loss értelmesen beállítható értéke (közeli támasz-ellenállás) töredéke a reálisan elérhető nyereségnek. Tehát ha egy részvény 30 forintot bír nagyjából összevissza degeneráltan ugrándozni napon belül, akkor nem akarod te 5-10 forintra berakni a stopod, mert általában bukni fogsz, és ráadásul semmi okod feltételezni, hogy ezután nem megy el mégis nyerőbe (nélküled) a chart.

2) A brókerdíj adottság, csak úgy tudod alacsonyan tartani, hogy mondjuk 20x akkora mozgásokra vadászol, mint amit fizetned kell jutalékként. Ha 10 Ft a broki+spread, akkor mondjuk olyan beszállókat keresel, ahol 50 Ft a kezdeti kockázatod, és 200 Ft-ot szerinted jó eséllyel nyerni tudsz vele. Ekkor már nem fáj annyira a költség. Ez nyilván azt jelenti, hogy több napos-hetes pozikat veszel fel, és fél évig keresed a jó beszállót, ha 1 db részvénnyel lehet játszani.

3) Kis piacon drágák a brókerek, Európában is drágák. USA baromi olcsó, én az Interactive Brokersnél nyitottam számlát, fél cent egy kötés, olcsóbb, mint a spread, ami jellemzően 1-2 cent a likvid papírokon, de elég változó. Tized-huszadrésze a magyar költségeknek így az amerikai. Ezért kisebb mozgásokra is érdemes rámenni, de nem szabad 25000 usd alatti tőkével heti 3x+ daytradelni, szóval ugyanott vagy. Kezdetben ha nem szabad vagy nem érdemes, akkor nem kell erőltetni a daytradet. Itthon nem érdemes, ott nem szabad. Csináld fejben, papíron, aztán majd ha a hosszabb távú tradekből meggazdagodtál, gyorsítasz.

3) Határidős cuccokkal szabad daytradelni, de akkora tőkeáttéted lesz, hogy egyből kinyiffansz. Forexet meg egyéb spreades és fogadásos bigyókat nem próbáltam, utóbbinál megintcsak drága a jutalék, és asszem forexen is csak akkor olcsó, ha komoly tőkével indul neki az ember. Bár ott általában a spreadbe építik, hátha űgy nem fáj annyira.

4) Nézz szét internetes fórumokon, magyarul és angolul is. Ugyanolyan alaposan meg kell tervezni egy trading vállalkozást, mint bármilyen másikat.

Névtelen írta...

Köszi a választ, gyorsabb vagy, mint egynéhány helpdesk :)))

Persze, nem is az 5-10 forintra akartam kihegyezni a dolgot, csak arra, hogy ugye mindenhol azt írják, hogy a tőke 1%-nál nagyobb összeget egy traden ne kockáztasson az, aki nem akar záros határidőn belül nullás számlát látni, pláne ha kezdő. Az én igen komoly tőkém (:P) per pill 75K, szóval eszerint egy traden kb 750-et kockáztathatok ésszerű határok közt. (Most az elérhető veszteség-nyereség arányt nem számítom bele.)
Így a 750 veszteségem már össze is jött, ha mondjuk 30 részvénnyel 25 veszteséget csinálok (ami spec 14 veszteség, hisz a -11 veszteség már indulásnál is megvan...) Tehát ha nem találom el pontosan a fordulópontját az árfolyamnak, vagy túl nagy lesz a veszteség esélye, vagy túl kicsi a stopp:S

Az összegeimen amúgy gondolom jókat derülsz, nyilván magam is tudom, hogy ennyi tőkéből nem leszek milliomos :) (Legalábbis ezen a módon..:)) De úgy vagyok vele, hogy tanulni ennyivel is lehet, s amíg nem tudom, hogy képes vagyok e csinálni, fekszik e a dolog, stb, kár nagyobb összeget kockáztatni. Ezzel valahol félúton vagyok a rendes pénzek és a demó számla közt, ami amúgy sztem nem hatásos, mert biztos vagyok benne, hogy teljesen máshogy kereskednék, ha csak virtuális pénzről lenne szó. Ez a párszáz/1-2 ezer ft, ha nem nagy összeg is, de legalább valóságos és megfogható, szemben egy virtuális számlával.

Az USA piac akkor eszerint kilőve, mert per pill nincs fölös 25000 usd-m, ha meg lenne, nem érzem még magam olyan gyakorlottnak, hogy ki merjek vele menni :)) Azt hittem, épp erre jó a kis összeg, h nagyobb veszteség nélkül be lehet vele gyakorolni, mit csináljak majd a nagy összegekkel, de ahogy elnézem, ebből így nem lesz semmi.
Elég hülye rendszer ez eszerint, kis összeggel nem lehet csinálni, mert megfojtanak, nagy összeget meg nem őrültem meg, hogy piacra vigyek, gyakorlás nélkül.

Persze, lehet ezt hosszú távon is, de engem épp a rövid táv fogott meg, ahhoz nem kell valami hű de nagy képzettség, hogy válság tetején veszek bagóért vmi részvényt, rá se pislantsak fél-1 évig, majd utána tízszeres haszonnal eladom. Kifizetődő, naná, de ezt a nagymamám is megcsinálja, ha 2 mondatban elmondom neki , mit tegyen, nem kell hozzá túl nagy tőzsdei tudás:)

Certikkel esetleg próbálkoztál már? Van mindenféle DAX-os certi az Ersténél, de ezekről csak annyit tudok, amit ismertetőkben olvastam.

Nekem ez alapjáraton játék lenne, szeretem csinálni, és tetszik, ezért csinálom. (illetve csinálnám, ha hagynák:S) Megélni nem hiszem, h mostanában ebből fogok (bár hátha:P), de ha odáig eljutok, hogy + irányba ballagjak, s ne mínuszba, már megérte. "A tanulság az lett, hogy bár képes vagyok szignifikánsan nyereségesen játszani" - ezt Te írtad, s nekem jelenleg ennyi a célom, nem több. Már csak egy piac kéne, ahol ezt el lehet érni.

Szélanyó írta...

Na de nem kell 30 részvénnyel kereskedni, lehet 1-gyel is akár, nem? Nem ismerem a brókered feltételeit, de ha nem lehet vagy nem érdemes elég kis pozikat felvenni, akkor valóban a tőkeemelés vagy papíron játék a nyerő inkább.
.
Sokan mondják, hogy nem érdemes játékpénzzel próbálkozni, mert nem veszi komolyan az ember, de szerintem meg az az első, hogy baromi komolyan vedd, amit csinálsz, és utána ugyanúgy fáj, ha 10 dollárt buksz egy hibád miatt, mint ha 10 vadgesztenyét. Csinálj excel file-okat, elemezd a játékod, ha tudod, mit csinálsz, maga a tanulás és a siker a tét, nem az a kis pénz, amit kockáztatsz egy ügyleten.
.
Ja és nem találod el pontosan a fordulópontját az árfolyamnak, ilyen eszedbe se jusson.
.
Nem derülök semekkora összegen a valós számok halmazában!:)
.
A 25k limit azt hiszem azért van, mert nemzetgazdaságilag nem nyerő, ha a konyhapénzt játsszák el a lelkes kezdők, és hát van ilyen összefüggés, hogy aki nem tud előteremteni 25k-t erre a célra, annak gyakrabban okoz gondot a megélhetés, és könnyebben kezd el szerencsejátékokba meg tőzsdébe meg pókerbe hamis reményt fektetni. Ettől függetlenül nekem sem szimpatikus se ez, se a pókertilalom az USÁ-ban.
.
Amúgy meg a kis összeggel való játéknak a várható értéke olyan kicsi, hogy érdemesebb helyette még két órát fagyit árulni, úgy hamarabb összejön a komoly tőke, amivel már érdemes kísérletezni. Ezt én például későn ismertem fel, és még később váltottam cselekvéssé a felismerést.
.
Ahhoz, hogy vegyél válság tetején (már megint el akarod találni, hol a teteje - maradjunk annyiban: válságban) egy papírt, és rá se nézz, majd eladd, tényleg nem kell okosság, de egyáltalán nem biztos, hogy nyersz rajta, és valószínűbb, hogy valahol bepánikolsz, mikor már elég sokat buktál, így maximalizálva a bukást. Na ott a "válság teteje", mikor eladod a longod:)
.
Ezt csak azért mondom, mert minden távú kereskedéshez, a befektetéshez is kell képzettség, ha nem véletlenszerű vagy annál rosszabb eredményre vágyik az ember.
.
Az elég fura logika, hogy ha a nagymama röhögve csinál így pénzt, akkor az hülyeség, mert nem kell hozzá tudás? Úgy tűnik, nagyi a legokosabb, ha ilyen könnyen csinál pénzt, és tőkeáttéttel kéne nyomnia ugyanezt. Ez olyan, mint ha azt mondanád, nem fekszel le Megan Fox-szal, mert ostoba.
.
Certifikátokkal nem foglalkoztam, csak annyi időre, míg ki nem számoltam, mennyibe fáj a jutalék+spread. Drága. Hogy ez változott-e, nem tudom.
.
Halihó

Névtelen írta...

Végül is lehet... Érdekes lehet 1 OTP-t tologatni ide-oda... :) Annál tényleg jobb a fagyi is, mondjuk ebben az időben nem hinném hogy ez lenne a tuti biznisz :)

Erste diákszámlát használok, amiben az a szép, hogy a 0.22% daytrade kondíciójánál (vétel + eladás össz 0.22) tudtommal csak a Random Capital 0.2% jutaléka jobb, mondjuk az is csak épphogy. Szóval ha nekem, ilyen paraméterekkel nem éri meg, mit szólhatnak vajon azok, akik fél százalék brókerdíjjal dolgoznak... :S

A nagyit imádom és becsülöm, tuti a baracklekvárja is, szal nem ezért hoztam fel:) Mindössze csak arra gondoltam, hogy a "hosszútávú mentalitás" teljesen más gondolkodást kíván, mint egy daytrade.

A "válságban vevős majd pánikban eladós" rész az igen, valószínűleg így lehet, csak szerintem azt sem árt figyelembe venni, mit veszel. Én spec a magyar piacot ismerem, ott jelenleg egy 3000-es OTPvel nagyon nem lőhetsz mellé. Aki megvette 4 éve mondjuk 9000-en, az szívhatja a fogát még egy ideig, mert ki tudja mikor lesz újra annyi az ára... Gőzöm nincs amúgy mit csináltam volna, ha a 2008as szakadás úgy ér, hogy tele a spájz 9000ért vett Otival. Lehet hogy 6000 körül eladtam volna, aztán felvagdalom az ereimet valami igen rozsdás késsel, nem tudom.
Na de mennyire más most a helyzet? Veszek 3000 körül, max higítgatom, ha leesik az ár. (Persze, ha van pénzem:) Nekem spec nincs:)
A szakkönyvek ugyan nagyon tiltják, de azt egyik se veszi figyelembe hogy épp hogy áll a részvény... 10K-nak lehet hogy fölé se néz ebben a században, de ez 3K-ra esélytelen.

Excel fájlom van jópár, részvények napi leírásától tradek napi leírásáig, pénzügyi helyzetig minden:) Sajna épp az egyik ilyen excelem mutatja, h per pill az elvárt értékem eléggé negatív (azaz ha így folytatom, ballagok a csőd felé:S) s ezen kéne változtatni. Már csak arra kéne rájönnöm, mivel.

"Amúgy meg a kis összeggel való játéknak a várható értéke olyan kicsi, hogy érdemesebb helyette még két órát fagyit árulni, úgy hamarabb összejön a komoly tőke, amivel már érdemes kísérletezni." Ez rendben is van, de ha nincs meg a tudás meg a gyakorlat, amit a kis összeggel szereztem, nem lesz túl nagy eséllyel bukta ennek a vége?

A tőkeemelés mire lenne jó? A spread fixen x ft részvényenként, a százalékos arány szintén. Max ha növelem a tortám, nominálisan nagyobb szelettel etetem a Bétet meg a brókert. Az én veszteségem meg szintén arányosan nem, de nominálisan növekedne. Ha növelném a tőkém, akkor mondjuk nem 20 OTP vel dübörögnék a tőzsdén, hanem pl 153-mal. De ettől még sajna a ~12 ft spread + brókerdíj ugyanúgy ott figyelne minden részvényemen, indulási mínusznak...
Nem az a tőzsde kulcsa, hogy vesztes pozit nem növelünk, csak nyertest? :PPPPPPPPPP

"Ez olyan, mint ha azt mondanád, nem fekszel le Megan Fox-szal, mert ostoba" Ilyet sose mondanék:) Max azt, hogy gyere drága, légy az enyém, lehet hogy nem lesz sok közös témánk, de isteni a részecskefizikád :)

Szélanyó írta...

Már csak annyi hiányzik, hogy a -EV-ből +EV-t csinálj, azaz az abszolútértéke már tetszik, csak az előjele nem?:)

Nagy összeggel is lehet tudást és gyakorlatot szerezni, csak sokkal jobban. Kis összeggel némi bukószéria után iszonyúan érzi magát az ember, ami nem tesz jót semmilyen tanulásnak.

A tőkenövelés egyáltalán nem jelent pozinövelést. Köckázatcsökkentésre kell használni, a pozíció méretezésével kell beállítani a kezdeti kockázatot, nem a stop szűkítésével. Utóbbinak semmi értelme. Ha szűken is jól működik a stop, akkor nagyobb pozit lehet felvenni.

De amíg -EV-s a játékod, minimális kockázattal kéne játszanod, például papíron vagy sehogy+sok olvasás és chart tanulmányozás. Fokozatosan kell a kockázatot növelni, ahogy nő a teljesítményed.

Névtelen írta...

Szia!

Rég jártam itt, időközben túl vagyunk egy szép emelkedésen, őszintén szólva annak első felét végigshortoltam:)
Ennek szubjektív okai is lehettek, mivel még sose kereskedtem 3500 fölötti OTP-vel, ezért nekem 3500 fölött mindig drágának tűnt, így 3500 fölött és 3700nál is nekiálltam shortolni. Erről azért egy idő után leszoktam, mert nem segített túlzottan, hogy az elvárt értékem pozitív legyen:D

Mostanában inkább DAX certikkel kereskedek, mert egyrészt a DAXban van némi mozgás (az OTP pl hetek óta tetszhalott) másfelől ott ez a 6700-6950-es sáv szerintem viszonylag kis kockázattal kereskedhető. Egy kockázata van a certinek, hogy kiüthetik. A díjak rohadt magasak sajnos valóban, ebben igazad volt. A Daxnál 10 DAX-pont elmozdulás kell kedvező irányba, hogy nullában legyek. Emiatt néha hanyagolom a stoppot, eddig nagy gond ebből nem volt , csak egyszer, de az viszont méretes: feb 3 -án épp egy dax short certiben ültem, mikor bejött a történelem legjobb amcsi munkaerőpiaci adata, a Dax meg pillanatok alatt 6650ről 6750 fölött találta magát. (kb 10 mp.) még ilyen minimális összeggel, amivel én játszom, se volt egy túl nagy élmény:D

"Kis összeggel némi bukószéria után iszonyúan érzi magát az ember, ami nem tesz jót semmilyen tanulásnak" Ezt spec némileg vitatnám:) Oké, veszíteni nem kellemes. De ha NAGY összeggel lennék túl némi bukószérián, akkor jobban érezném magam?:P Őszintén szólva kötve hiszem:)))

CFD-vel esetleg foglalkoztál már?
A napokban feltévedtem a stocklandyardra, és ott egy ebben jártasnak látszó kolléga leírta, hogy a hungariaertekpapirnál van számlája, cfd-kkel kereskedik, és 1 (azaz EGY) Dax-pont a spreadje, más költsége nincs. A certiket kezdem már megismerni, CFD-ket sajnos még nem ismerem, de ha ez tényleg így működik, az nagyszerű lenne -> később, ha lesz rá zsozsóm, és tényleg működik, nyitok ott számlát.

Eddig ugyanis jórészt a veszteségeim 2 dologból fakadtak
1, magas költségek (spread + éhes brokik)
2, azoknak a poziknak a veszteségei, amiket azért nem zártam időben, mert marha magas költséggel jártak, így inkább reménykedtem, h esetleg nyerőbe mennek. Sajnos nem mentek :S

1 Dax-pont költséggel viszont valóban el lehetne azt játszani, amit a sok mestertrader tanít: szűk stop (mivel a pozinak szinte nincs költsége) a bukókat gyorsan kivágni, a nyerőket meg folyamatosan igazított stoppal futtatni mindörökké:)) Ezt a mostani 10 pont költségemmel nehéz lenne, na de 1 ponttal? Simán.

Ismered esetleg a CFD-ket, dolgoztál már velük? Szerinted valós lehet ez az 1 DAX-pontos összköltség? Valahogy ez nagyon egyszerűnek tűnik így, hisz gyakorlatilag bármely emelkedés után ha belépek, olyan nincs h legalább 3-4 pontot ne esne vissza az index, ezáltal egyből nyerőben vagyok. Ez már szebb, mint a királylány a mesében, és félek h előugrik valahonnan egy rút banya.

Szélanyó írta...

>>"Kis összeggel némi bukószéria után iszonyúan érzi magát az ember, ami nem tesz jót semmilyen tanulásnak" Ezt spec némileg vitatnám:) Oké, veszíteni nem kellemes. De ha NAGY összeggel lennék túl némi bukószérián, akkor jobban érezném magam?:P Őszintén szólva kötve hiszem:)))

70ezerből jobb 30ezret elbukni egy viccből kihagyott stop miatt, vagy 4 millióból? Ahogy most csinálod, úgy tényleg ne növelj tőkét, mert 1) nem tervezel kockázatot, nem is vagy tudatában, hogy bukhatsz 2) olyat leírni, hogy "bármely emelkedés után ha belépsz, olyan nincs, hogy legalább 3-4 pontot ne esne vissza az index" hát ez teljesen nonszensz. Mennyi idő alatt, mekkora további emelkedést viselsz el (hol a stop?) mielőtt visszaesne 3-4 pontot? Mi az a bármely emelkedés? 2 pont emelkedés az emelkedés? Vagy csak 20? És ha a 20-ból 35 lesz két perc alatt, akkor te mennyit buksz, hogy nyerj 3-4 pontot?

Az ilyenek miatt mondom, hogy inkább demószámlán játssz, és ha van stratégiád, és elég fegyelmezett vagy hozzá, hogy be is tartsd, akkor akarj csak pénzt beletolni. Persze ha az adrenalin miatt csinálod, akkor oké.

Nem CFD-ztem, nem tudom mennyi a költsége sajnos.

Névtelen írta...

Nemnemnemnem. Lehet hogy rosszul fogalmaztam meg, de szó nincs itt "viccből" kihagyott stoppról.

Elmondom akkor egy példával, mi az én problémám jelenleg a stoppal.

A nagykönyv szerint ugye úgy kereskedünk, hogy megválasztjuk a helyes pozinagyságot, stoppot, kockázat - hozam arányt, stb. Utána a bukókat gyorsan elvágjuk, a nyerőket pedig futni hagyjuk, ezáltal hiába van akár több vesztes trade, mint nyertes, a nagyobb nyerők kompenzálják a kisebb bukókat.

A valóság ezzel szemben jelenleg ez (talán ha tényleg létezik 1 pontos költség, akkor ez megszűnik, de jelenleg ez a helyzet:

Veszek Otp-részvényt 4000en. A jelenleg elérhető legkisebb díj, amiről tudok, a Randomé, 0,2%, egyszerűsítve ezzel számolok. Ez egy 4000-es Otp esetében 8ft/rszvny.

Veszek otp-t 4000en, beállítom a stoppot 4020ra. (a példa kedvéért, amúgy a probléma szempontjából tökmindegy, hova, 4010re is lehet, 4050re is.) Ellenem megy a trade, és kiütődik a stoppom.

Egyenlegem: 20 pont bukó (vétel-stopp táv)+ 8 ft költség, 28 pontos bukta.

Ehhez, hogy nullában legyek, kell egy 28 pontos nyerő. Igen ám, de ahhoz is tratozik sajnos költség... Ugyanúgy 8 ft. Tehát 28+8= 36 forint kell ahhoz, hogy a két trade összege NULLÁBAN legyen. (Azaz ezzel eddig még egy kanyi vasat nem kerestem.) Így elég nehéz betartani az "apró veszteség -nagy nyereség" szabályt, ha a rendszer úgy van megalkotva, hogy nincs olyan, hogy apró veszteség, és marha nagy mák kell a nagy nyereséghez!

Az emelkedésen meg nyilván nem 2 pontot értettem:) Mondjuk kilő a DAX és ok nélkül ugrik 20-30 pontot, ez nyilván az addigi mozgásoktól is függ. És amit írtam, azt megint erre a költségszintre vonatkoztatva írtam. Ha tényleg létezik 1 pontos költség, onnantól kezdve ha esély van rá, hogy esik mondjuk 20 pontot, megnyitom a shortot, a nyitási érték fölé 10-zel berakom a stoppot, aztán csókolom. Akkor MINDIG használnék stoppot, mert megtehetném.

Demószámla nekem azért nem játszik, mert tudnám, hogy nem igazi pénzzel megy, így esetleg olyan trade-be is belemennék, amibe a valóságban nem, mivel tudat alatt tudnám, h nincs tétje. Nagy pénzt meg nem akarok kockáztatni míg nem vagyok képben valamennyire a működéséről a dolognak. (Túl azon, h nincs nagy pénzem:) Marad a kis pénz, ezzel a párszáz - 1-2 ezer ft nyerő-vesztő összeggel megvan az igazi kereskedés reális élménye, viszont nem vág földhöz az összeg. (Föl nem mernék tenni 1 millát daytradere, nem véletlenül:)

Egy csomó mindent megtanultam már november óta, mikor elkezdtem, amit mégegyszer nem követek el, részvényekről is, certikről is, daxról is. Ha úgy veszem, h ez 30K-mba fájt, majdnem annyi, mint egy tőzsdetanfolyam:)

De azt így látatlanban is ígérhetem, h ha tényleg igaz az 1 pont költség, onnantól kezdve, ha egyszer valaha is hozzájutok, soha többé nem lesz pozim stopp-szint (és persze ehhez igazított pozícióméret) nélkül.

Szélanyó írta...

Az csak szándék és fegyelem kérdése, hogy nulla téttel, kis téttel és nagy téttel is ugyanúgy csináld a stratégiád. Nem a pénzért játszol, hanem hogy jó kereskedővé válj, azaz jó döntéseket hozz. Ne pénzben mérd a nyerőt meg a bukót se, hanem a kezdeti kockázat arányában. Persze a nullával való osztást kerüld, szóval virtuális kockázat esetén fabatkában fejezd ki a kockázatot dollár helyett.

Ha 8 ft a jutalék OTP-n, 4000 a papír, akkor ne akarj 20 pontos nyerőkre rámenni. Várnod kell olyan helyzetre, hogy 80 pontos nyerőkre mehess rá mondjuk 20 pontos kockázattal, és akkor már nem a brókert eteted csak. Ezért van az, hogy illikvid piacon meg drága jutaléknál nem jó daytradelni. Még jutalék nélkül is nehéz nyerő stratégiát találni, tehát a jutalékot elhanyagolható méretűre kell nyomni, amit csak nagyobb időtávval, nagyobb mozgások megcélzásával tudsz elérni (adott papíron).

Mi az, hogy ok nélkül lő ki a DAX? Minden kilövésnek az az oka, hogy sokan veszik. Mit tudhatnál a mélyebb okokról? Tehát kilő 20-at, beshortolod, de kiderül, hogy 30-at is kilő, nem hitted volna. 4-et célzol, -10 sikerül, de a 4 is csak 3 vagy 2 inkább jutalékkal meg spreaddel, a -10 viszont -12 emiatt, hatszor annyi mínuszban. Hatból ha csak egyszer nincs igazad, akkor vagy nullában.

Még mindig nem világos, miért gondolod, hogy a nagyobb tőke azt jelenti, hogy mindig az egészet be kell tenned egy poziba. A tőke ahhoz kell, hogy ne menj tönkre két-három olyan bukótól, aminek egyenként volt vagy 50% esélye, hogy bejön. Azért kell tőke, hogy csak kis részét kockáztasd. Kis tőkének nincs kis része.

A stoploss szint meg nem kötelező, korlátozhatod a bukódat úgy is, hogy például elhanyagolható összegekkel játszol eleve, de gyakran nyernek, és behozzák a rikta ám nagy bukók árát. A lényeg, hogy a saját szabályaidat tartsd be.

Névtelen írta...

Szia!

A Daxnál a 4 pontot nem úgy értettem, hogy 4nél zárom is a partit:))
Csak arra értettem, hogy 1 pontos jutaléknál sokkal könnyebb lenne az élet, mert könnyebb lenne poziba lépni, és rossz poziból minden fejfájás nélkül ki lehetne lépni. 4-5-6 pont nyerőnél pedig nem lépnék ki, mindössze nullába húznám a stoppot, és onnantól kezdve kész is. Ha halad tovább jó irányba, boldog mosollyal orcámon néha áthúzom a stoppot, hogy kövesse, ha pedig visszafordul, nullában kivág, nem vesztettem semmit. Az a 4 pont nem realizált 4 pontot jelentett:)

"Még mindig nem világos, miért gondolod, hogy a nagyobb tőke azt jelenti, hogy mindig az egészet be kell tenned egy poziba." Kis tőkének nincs kis része." Ebben viszont igazad van, erre nem gondoltam. Bár per pill mindegy, mert most ennyi van:)

Mondjuk a magyar piac olyan amilyen, itt a daytrade gyakorlatilag lehetetlen, oda rakják az árfolyamot, ahová akarják. Komolyabb dolgokra, cfd-kre pedig per pill nincs pénzem. Certin amit csináltam, EDDIG bejött, ez persze nem garancia a jövőre.

s írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
s írta...

Udv Szelanyo!

Regen jartam erre, de ahogy megtettem, sajnalattal olvasom, hogy nem sikerult tartos sikereket elerned a Nagy Lavor tuloldalan. Mindenesetre bizom benne, hogy lesz ez meg maskeppen is a jovoben. Udv Sennanak is. Neki, hogy megy a tozsdebolt?

Sidius

Szélanyó írta...

Sidius Mester!
Nem felejtettem ám el válaszolni, csak tartottam egy kis hatásszünetet, ez ilyen sztárallűr csak. Ha sikerül a virágzó építőiparban sok pénzre és időre szert tennem, megint tőkejövedelmet akarok majd, lesz még itt ihaj! Senna Mesternek átadtam üdvözleted, örvendezett is vala! Ő maradt a pénziparban, menő helyen számít opciókat, ha nem is trédelget épp. Ami még fontos, hogy mindketten becsajoztunk július elején, az életeinkbe szeretet és boldogság költözött, bár visszatekintve előtte se volt épp szar! A két hölgy vezetékneve egy betűben különbözik csak, és bármelyik lehetne Nasdaq-ticker. Remélem Te is jól vagy, megpróbállak elérni majd a daytraderen keresztül, ha ide nem is nagyon járogatsz.
Addig is minden jót!
Szélanyó

Elena James írta...

Nice post. I was checking continuously this blog and I’m impressed! Samtrade fx loginVery useful information specially tthe lastt part 🙂 I care for such info a lot. I was looking for this particular information for a long time.
Thank you annd best of luck.