2006-11-06

Bölcsebb döntések - ATML

Sikerült átállnom napi gyertyás játékra, már csak mókából nézem meg néha az intraday adatokat a papírjaimra. 9 pozim van, nagyjából függetlenek a piactól, úgyhogy annyira nem érzem veszélyesnek magukra hagyni őket, és 24 óránként átértékelni a helyzetüket. Azért kellett átállnom, mert nem tudtam eléggé koncentrált maradni piaci időben, miközben dolgoznom is kéne, meg postára járni, és még annyi mindent. Napi 7 órán keresztül folyamatosan döntéseket hozni 9 papír ügyében (bár a fele kb meg se mozdul, de akkor is) elég nagy koncentrációt igényel. A napi gyertyákon van időm bölcsebb döntéseket hozni, bár nagyobb a kockázat is egy-egy pozin. Már tervezgettem kedden is, hogy átállok, de mikor szerdán beszakadtak az indexek, és buktam egy nagyot (realizálatlanul), akkor döntöttem. Előtte azért meggyőződtem róla, hogy valóban minden papíromat tartani akarom-e hosszabb időre.

Hogy valami érdemlegeset is írjak, csütörtökön jelentett az ATML, és úgy néz ki, nem csütörtököt jelentett. Most vagy soha kijöhet a korrekcióból, két napja emelkedik, mint a güzü. A jelentés a becsléseknek kb megfelelt, aftermarketben először beleadtak, ami ijesztő volt, másnap viszont piaci időben jól megvették. És ez a lényeg. Most is veszik, ez is a lényeg. Semiconductor, ami az utóbbi hetekben az általános bika ellenére medve szekció volt, de a papír szeptemberben új csúcsra ment, és most egy normális korrekció végét láthatjuk talán. Példás hosszabb távú bika. Az SMH és QQQQ nem mentek új csúcsra szeptemberben, ezért érdekes az ATML jó szereplése. Az új csúcsot a májusihoz viszonyítom, amikor ugye összeomlott a piac. Az ATML-t ez se érintette olyan súlyosan, bár a júliusi jelentésnél minden jóérzésű stopos ember kiesett a játékból. Leszúrás, kiszúrás. Utána jött is a bika keményen.
.
Namost én nagyon rosszul játszottam eddig ezt a papírt, ezért nem is erről írtam. Megvettem egy hónapja azt a kis kitörést, és hagytam összeomlani, mert "úgyis csak kevés van, és nemsokára jön a jelentés". Elég sokára jött, és elég mélyről kell most felmásznom újra, de majd szapulom magam eleget úgyis, mikor zárom a pozit.

22 megjegyzés:

Névtelen írta...

Én meg csendben figyelem örök LMRA mestert. 9.70 óta. Meg akartam venni, de nem volt szabad, nem engedtem meg. Elképzelhető, hogy csak 10.00 felett találkozunk.
ADSX kezd magához térni, kéne bele egy jó kis mániás nap, és egészen gazdag lennél. Remélhetőleg én is beszállnék, ezért én is :)

Névtelen írta...

Csorognak a könnyek le a fejemen, hogy álljon, pihenjen egy kicsit, várjuk meg a zárást, van idő, nézzük addig a naplementét, utolsó 20 percben húzzák, addig nyugalom... Olyan jó lenne... Persze a túlzott pihenés sem egészséges...
Micsoda követelmények :)

Szélanyó írta...

Most melyik, a LMRA?

Névtelen írta...

Hát ki más? Ez a papír egy állat! Márhogy pozitív értelemben.

Névtelen írta...

Anyó,
a stopokat is a napos gyertyák alapján állítod? És megvárod a szint alá zárást, vagy gépi stop?

Szélanyó írta...

9 illikvid papírom van, kivéve az ATML-t, ami likvid, de az meg nyugdíjas tempóban adja elő, és jelentéktelen mennyiségem van belőle. Nem stopolok, naponta eldöntöm, bikák-e még, és mi legyen a sorsuk. Van olyan papírom is, ami nem bika, hanem annyira olcsó, hogy már olcsóbb egyszerűen nem lehet. Az egész pozim ér 20-30 usd-t. Ha most megnézed a NEXC grafikonját, láthatod, miért nincs stopom. Egyszerűen nincs elég ajánlat hozzá, nincsenek rövidtávú támaszok és ellenállások.

A stop a veszteség maximális értékének beállítása. Ha elég sokfelé osztod a tőkédet, azzal is korlátozod a veszteséged, és nem kell többé aggódnod, ráérsz értelmezni a történetet. Megúszhatsz egy csomó téves stopkirázást, ronda kalapácsokat például. Megszívhatsz egy csomó valóban ronda helyzetet.

Most nem kereskedek, be vagyok fektetve szerintem jó papírokba. Nem izgulok egész nap az intradayen, inkább dolgozom, tanulok, kisérletezem a tőke nyomása nélkül.

Névtelen írta...

Szia Anyó!

Köszi a választ. Ez a kérdés (most kivételesen :)) nem kötözködés volt részemről, hanem én is nyüglődöm a napos gyertyás pozikkal. Arra jutottam, hogy a magyar piacon a nagy papírok kivételével (na jó, + Fotex) nincs értelme naposnál kisebb timeframe-en kereskedni. Ez viszont napos gyertya szerinti stopolást igényel - vagyis nincs betéve gépi stop, mert ilyenkor azt kell néznem, hogy hová zár a cucc, és mekkora forgalommal. (Most majd kapok a fejemre. :)) Akkorák a leszúrások, a szívatások, hogy a gépi stopot garantáltan kiüti. Az FHB-ből már háromszor kinn lennék, ha lett volna gépi stop, mert mindig belökték a jól kinézett technikai támasz alá kis forgalommal, és utána záróra vissza, miközben felfelé szép nagy forgalommal törte a szinteket.
Amiért ennyit szövegelek:
Ezzel a stoppolási móddal ugye az a baj, hogy ha egyszer nagyon bedöntik és nem húzzák vissza, akkor nagyon megszívom. Megoldáskánt marad a diverzifikálás, meg a likvid papírokkal való kereskedés. Jobb ötlet?

Szélanyó írta...

Tőlem nem kapsz a fejedre, nekem épp egy darab stopom nincs benn, ez saját döntés. Benyeltem múlt héten egy 20%-os drawdownt, mert az esés ellenére potensnek éreztem a papírjaimat. Forgalom, akkumuláció miatt, meg egyebek. Marad a diverzifikáció, de pl sikerült 2 olyan papírt tartanom egyszerre, amikről kiderült hogy egymás tulajdonosai. ADSX és DOC.

Ráadásul pont ezek dőltek be csütörtökön, nem stoppolódtam ki, most visszamásztak és várom hogy néhány nap-hét múlva bebizonyítsák, hogy bikából vannak.

CAAS-nak meg már most örülök, hogy nem dobtam ki, mikor unalmas volt és gyenge. Ma ment 51%-ot felfele, ami nem rossz ugye:) De ebből se szállok ki, ma volt jelentés nyitás előtt, ha erre így emelkedik, az nem véletlen.

Nem tudom hogy akarom lezárni, milyen jel alapján, majd gondolkozom.

Névtelen írta...

Csiripelték a madarak :), hogy nagyon bebikultak a cuccaid. Küldtem is egy gratulációt, de igazit majd csak lezárt pozikra kapsz.
Én éppen FHB-nak örülök, meglehetősen.

Névtelen írta...

Macs !
A stop méretézésnél csak egyik fontos szempont a támasz ellenállás szintek (itt sem mindegy close, vagy high, low-ra értelmezed) a másik a volatilitás az adott időtávon. Összhangban kell lenniük. Utána jön ebből a kezdőpozi mérete. Rossz stop nincs csak rossz stop- és poziméretezés
FHB napos stopméret ma 53 pont ez a kitörés óta nem dobott volna ki és ez még csak a szűkebb fajta :)
Óráson ugyanez a méretezés 3x dobott volna ki, és 3x újra is nyitottam volna, de ez nem így működik. Nyitáskor igyekezni kell szűk stopos beszállót keresni és ha már biztonságosan 0-ba húzhatod más, stopméret és után húzás szükséges mint a stop losshoz (tágabb) pl ha fibozol akkor a mindenkori emelkedő hullám 40 %-hoz, így egy a korrekció f38,2) még nem üt ki és az elméleti profit 60 %-ig kockáztatsz. Ez a metodika pl a 25-i kitörés óta eygszer dobott volna ki, de 50 % fibóval ez sem. Nem kiforrottak a %-ok nálam sem, most ott tartok, hogy stop 0 után az első 1-2 %-ig 50 %-ot kockáztatok utána egyre kevesebbet illetve lehet kombinálni felepozi zárással

Szélanyó írta...

FHB-t most látom mit művelt! Nagyon szép! Király hogy benne is vagy! Gratula. Persze a kiszállás nem mindegy nálad sem.

Névtelen írta...

Anyó,
Köszönöm, köszönöm, virágokat az öltözőmbe, de majd csak ha zártam a pozit. :) Az érdem azonban csak félig az enyém: tavasz óta figyelőlistán volt a papír, amióta Senna felhívta rá a figyelmemet (az alapkoncepció is az övé); ezért nem dőltem be a többhónapos, halálosan unalmas szűkülésnek.

tboly,
köszi, ez megint segítség a zárási technikám finomításához. :) Most már van stop 60 perces alapján, de épp ma este néztem meg az ATR-t is a stopoláshoz. Átgondolom és végigjátszom charttal, amit írtál, nem szeretnék vaktában reagálni rá. De ezt már nem ma ...
Jó éjt mindenkinek!

Névtelen írta...

Felhívtam a figyelmed? Már nem is emlékszem. De ez tulajdonképpen oké, az első millió dollárod is félig az én érdemem lesz, mert felhívtam a figyelmed aaa, öö, az USA piacokra:))

Névtelen írta...

Ámen! :)
Egyébként álláspontom változatlan, én ugyanis még emlékszem a részletekre. Uff. :)

Névtelen írta...

Mik voltak a részletek? :)

Névtelen írta...

Holnap, out of blog, most alszom. :) Jó éjt!

Névtelen írta...

tboly,
Charttal megnéztem, gondolkodtam rajta. A kezdeti kockázatot szűkre szabom (1 % körül), azzal nincs baj, most már fegyelmezetten betartom a pozíciómméretezés szabályait is, nem nyitok nagyobbat, mint lehet. A profitvédő stoppal szoktam inkább szenvedni. A felezés, begyorsulásba való beleadás nem kenyerem, mert poziból nem tudom higgadtan megítélni a helyzetet, és hárítom a feszültséget. Jobb kizárni ezt a faktort. :)
Kérdés: ATR úgy használható stoppoláshoz, hogy (longnál) előző minimum - az ATR értéke?
Fibot-t nézek olykor, de a ker. rendszert nem erre építem, ugyanis a Fibo-s zárással leírt rendszer számomra túl bonyolult. Egyrészt technikailag (ker. időben nincs elemzőprogramom), másrészt szerkezeténél fogva túl sok hibalehetőséget rejt (pl. nem mindig egyértelmű számomra, hogy az adott hullám alját hol húzom meg). Egyszerűbbet keresek, kevesebb változóval. Most az órás gyertyás stoppolást igyekszem követni (kitörő gyertya után emelem, korábbi piros alá stop), ez eltanult technika és már párszor bevált nekem is, és bár nem optimalizált minden esetre, de átlagban nagyon jól teljesít.
Most éppen ez a harcmodor. :)

Névtelen írta...

Stopmérethez:
Az Atr(10) vagy (20) x-szerese az adott charton és időtávon. A 1,5x elég szűk, 2x általában elég. Ezt ki kell tapasztalni az adott instrumentumnál. Ez csak volatilitás megközelítés, ha egy támasz ennél szűkebbet enged akkor nyugodtan lehet azt használni.
Amit írsz az is jó, ennek az eltrejedt egyszerű formája (napos charton)az utolsó két nap min-a alá. Egy pullbacknél persze ez már kivág. Most vizsgálom backteszten az órás chartokat, ahol az tapasztalatom, hogy a jó belépőknél, trend elején kb 0,5 %-os stoplosst - ez kb 1xAtr(10)nagyon szűk - tartva 3-5 gyertya után 0-ba lehet húzni a stopot. Ha nem akkor többnyire nem is lesz belőle trend így jobb ha kivágja az ember.
Más kérdés ha már 0-ban vagy, milyen távot tartasz ezt kizárólag a profit érzékenységed határozza meg, amit írtam, mennyit vagy hajlandó max vissza adni a piacnak a virtuális nyerőből a nagyobb nyerő érdekében. Van aki az egészet, egy bizonyos határig. Minden ebbeől következik.

Névtelen írta...

"Amit írsz az is jó, ennek az eltrejedt egyszerű formája (napos charton)az utolsó két nap min-a alá."
A 60 perces stratégia ennél sokkal babább! ;)
Köszi a magyarázatot! Megnézem majd azt is, amit a stop 0-ba húzásához írtál, mert ez nekem is neuralgikus pont, sokára szoktam eljutni odáig.
A nyerőt most már nem engedem vissza 0-ba (leszoktam róla :)), de nincsenek fix százalékok, tech támaszokat keresek. Ha a nyerő 2/3-át védeni tudom, már elégedett vagyok, mint most FHB. Az viszont papírfüggő, hogy ezt technikailag megengedi-e - azt szeretem, ha igen. :)

Névtelen írta...

És ha már ennyit dumáltam nektek az FHB-ról: örömmel jelentem, pénteken lezártam. :)

Szélanyó írta...

Úgy nézem elég jó helyen sikerült, gratulálok!

Névtelen írta...

Köszönöm Anyó, valóban nem vagyok elégedetlen. :)